Wednesday, October 26, 2011

IMPIANKU IDAMAN SEMUA???

Dengan nama ALLAH yg Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....
Kali ni kupas pula tajuk IMPIAN... Kongsi2 impian pula ye...
Apakah yang terlintas di minda apabila terpandang / terdengar perkataan IMPIAN??? Begitulah fitrah manusia yang punyai sebuah IMPIAN dan inginkan  IMPIAN, ANGAN2, KEHENDAK dan lain2 perkataan yang sesuai menjadi kenyataan bukan? Sehinggakan setiap impian itu akan disusuli dengn doa yg dipohon oleh seorang hamba kepada Tuhannya supaya dimakbulkan... Benarlah kehidupan manusia ni penuh dengan IMPIAN... IMPIAN BESAR... Ape IMPIAN yg ingin dikongsi di sini ye? adakah sama dengan sahabat2 semua? Betul ke tajuk ni...? Jom hayati... :)



Firman Allah yang bermaksud : "Dan apabila hamba2-ku bertanya kepadamu tentang-ku,sesungguhnya Aku dekat,Aku menyahut doa orang yg berdoa,tatkala dia berdoa kepada-ku,jesteru sahutlah seruan-ku"
( Surah Al-Baqarah ayat 186 )


Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya:
“Tiada seorang yang memohon kepada Allah dengan satu doa melainkan dimakbulkan untuknya, sama ada disegerakan permohonannya itu di dunia, dan sama ada disimpan permohonannya itu di akhirat, dan sama ada diampunkan dia dari dosa-dosanya dengan kadar yang dipohonkan, selagi dia tidak memohon perkara dosa atau memutus silaturrahim atau tergesa-gesa (untuk dimakbulkan doanya).” Mereka berkata: Wahai Rasulullah! Bagaimana tergesa-gesa itu? Baginda bersabda: “Dia berkata: Aku berdoa kepada Tuhanku namun Dia tidak memakbulkan untukku.”
                               (Hadits riwayat at-Tirmidzi)


Daripada an-Nu‘man bin Basyir beliau berkata:
Maksudnya:
“Aku mendengar Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Doa itu ibadat.” Kemudian Baginda membaca (ayat al-Qur’an, surah Ghafir: 60 yang tafsirnya): “Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.”
(Hadits riwayat at-Tirmidzi) 





Inilah IMPIANku... Sebuah impian yang mungkin pernah terlintas di fikiran sahabat2... Bayangkan jika sahabat2 telah pun berada di sini, bagaikan tidak percaya bukan? Hanya insan terpilih sahaja yang layak menjejakkan kaki ke sini tidak kira walau keadaan apa sekalipun mereka di sini... Tentunya mereka insan terpilih yang diberi peluang oleh Allah... Bersyukurlah bagi yang telah merasai suasana ini. Indahkan IMPIAN ni...???  Sentiasa mengharapkan IMPIAN ini suatu hari nanti dimakbulkan untuk menziarahi rumah Allah yang hebat ini bersama UMMI ku yang tersayang kerana bagiku di sinilah bermulanya ketenangan dan terasa lebih dekat dengan Tuhanku dan Rasulku... Sudah pastinya, teringin benar menjejakkan kaki di sini untuk memohon lebih banyak IMPIANku yang lain2 supaya setiap perjalanan hidupku penuh dengan barakah dariNYA, kerana di tempat mulia inilah setiap doa akan termakbul...INSYAALLAH...bukan maksudku doa di tempat lainnya tidak makbul, tapi bila berada di tempat mulia,penuh barakah, sudah pastinya termakbul setiap doa itu... Saat melihat suasana ini yang  hanya di bayangan kaca TV, tertanya2 kepada diriku adakah sempat untuk ku merasa SYURGA DUNIA ini??? melonjak2 hatiku untuk ke sana saat itu dengan hanya satu kerdipan mata..tapi mustahil itu akan berlaku... Hanya IMPIAN yang diiringi doa sahaja adalah kemampuanku saat ini... Subhanallah, syukur, Alhamdulillah dikurniakan rasa sebegini... Semoga IMPIANku, IMPIANmu dan IMPIAN kita semua dimakbulkan oleh Allah suatu masa nanti Insyaallah...Jangan putus harap untuk sentiasa memohon dan terus memohon, berdoa dan terus berdoa sesungguhnya Allah amat kasih kepada hambanya yang sentiasa meminta hanya kepadaNYa dan dingatkan kepada sahabat2 jangan sesekali kita bersangka buruk kepadaNYA... Saya yakin dan pasti akan tiba saat ini melainkan hanya kematian itu sahaja yang menjadikan IMPIANku di dunia ini terhenti... "Janji Allah itu pasti.." Begitulah jika dihayati Manisnya Iman, Indahnya Islam, Lillah Taala..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...