Wednesday, February 8, 2012

NIKMAT UMAT NABI MUHAMMAD SAW


Assalamualaikum wbt... sungguh lama blog ni tak terupdate... rasanya ni la post pertama selepas masuk tahun baru... harapnya masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru 2012...paling special sekali kita baru beberapa hari telah menyambut hari kelahiran junjungan besar kita, kekasih Allah yang paling mulia Nabi Muhammad SAW... subhanallah... syukur masih diberi nafas dan kesempatan untuk merasa nikmat iman & Islam. dan sepatutnya kita x harus lupa ialah nikmat sebagai umat Nabi Muhammad SAW... betapa beruntungnya kita menjadi umat Muhammad... kenapa ye???

Ingin ku kongsikan, dipetik dari sebuah buku:


USWATUN HASANAH - HADDAD ALWI

Wahab bin Munabbih mengisahkan ketika Nabi Musa membaca kandungan ayat-ayat Taurat, terlihat olehnya kelebihan umat Nabi Muhammad SAW.

         Beliau berkata, "Ya Tuhanku, siapakah gerangan umat yang dirahmati seperti yang kudapati dalam ayat-ayat ini?"

          Maka Allah menjelaskan, "Mereka itulah umat Muhammad SAW. Mereka rela dengan sedikit rezeki yang Aku berikan, maka Aku pun rela dengan amalan yang sedikit daripada mereka. Akan Aku masukkan mereka ke dalam syurga dengan kesaksian la ilaha illallah!"

           Nabi Musa kembali mengadu kepada Allah, "Aku dapati dalam ayat-ayat ini, satu umat yang akan dibangkitkan pada Hari Kiamat dengan wajah-wajah yang bercahaya laksana bulan purnama. Jadikanlah mereka itu umatku, ya Allah!"

           Lalu Allah SWT menegaskan, "Mereka itu adalah umat Muhammad SAW. Aku bangkitkan mereka itu pada Hari Kiamat dengan wajah-wajah yang bersinar dan bercahaya disebabkan dari bekas-bekas wuduk dan sujud mereka."

           Lalu Nabi Musa kembali berkata, "Aku dapati dalam ayat ini satu umat yang mengerjakan solat lima kali sehari semalam, puasa di Bulan Ramadhan kerana Mu, menunaikan haji ke Baitul Haram kerana Mu, menyerukan perbuatan yang makruf dan mencegah 
perbuatan mungkar, menyimpan kitab suci di dada mereka, sehingga terbukalah 
pintu-pintu langit dan turunlah rahmat bagi mereka. Jadikanlah mereka itu umatku, ya Allah!"

            Allah SWT lalu berkata, "Mereka itu adalah umat Muhammad SAW"

Tidak hanya itu, Nabi Musa kembali berkata, "Ya Allah, Engkau sudah anugerahkan segala kebaikan kepada Ahmad Muhammad ) beserta umatnya, maka jadikanlah aku sebagai umat Muhammad SAW!"

Maka Allah SWT menjelaskan dalam surah Al-Araf;144

***

Begitu lah kisahnya betapa kita perlu, mesti, wajib BERSYUKUR menjadi umat Nabi Muhammad SAW... betapa beruntungnya kita sebagai umat Muhammad SAW sehingga Nabi Musa ingin menjadi umat Nabi Muhammad SAW, sedangkan Nabi Musa sudah pun dijamin masuk syurga dan banyak lagi kelebihan Nabi Musa berbanding kita yang hanya insan biasa tapi bezanya kita adalah umat Nabi Muhammad SAW...
Subhanallah... segalanya penuh HIKMAH...

***




      Suatu hari, ketika duduk bersama para sahabat, tiba-tiba Rasulullah berkata sambil memegang janggutnya, "Alangkah rindunya aku mahu berjumpa dengan saudara-saudaraku."

     Para sahabat bertanya, "Bukankah kami ini saudara-saudaramu, Ya Rasulullah?"

     "kalian sahabat-sahabatku, dan aku mencintai kalian. Tetapi aku merindukan saudara-saudaraku."

     "Siapa mereka, Ya Rasulullah?"

     Air mata Rasulullah menitis membasahi janggutnya dan baginda berkata, "Saudara-saudaraku adalah orang-orang yang tidak hidup sezaman denganku, mereka yang tidak pernah berjumpa denganku, tapi mereka mencintaiku, membenarkan kata-kataku dan beriman kepadaku. Aku rindu kepada mereka, aku mencintai mereka"
***

Betapa rindunya baginda terhadap kita... bagaimana rindu kita??? gosok dada, istighfar, tanyalah iman kita... Bila difikirkan balik, betapa beruntungnya kita jika dilahirkan pada zaman baginda, dapat bertemu baginda... tapi, segalanya penuh HIKMAH walau kita dilahirkan pada zaman ini, kerana cinta baginda tetap ada untuk kita... Subhanallah.. Allahuakbar!!!


~SALAM MAULIDUR RASUL 1433 H~





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...