Wednesday, October 19, 2011

KENAPE SYOKNYA BERBISNESS???

 "Betul ke bisness a.k.a perniagaan ni best? syok? sebab ape ye??? itu lah, seribu satu makna sebab perniagaan itu salah satu sunnah Rasulullah... ye ke??? jom hayati sirah Rasulullah dalam berbisness..." :

RASULULLAH & DUNIA PERNIAGAAN


       Rasulullah SAW sendiri merupakan seorang ahli pernigaan yang berjaya. Baginda Rasulullah SAW pernah ditanya: “Apakah jenis mata pencarian yang paling baik?”. Maka baginda menjawab: “Hasil usaha sendiri, dan setiap perniagaan yang bersih (dari tipu daya dan khianat).

Sebelum kedatangan Islam, bangsa Arab telah pun muncul sebagai golongan pedagang yang berkemahiran dan menguasai jalan perdagangan dunia seperti Eropah, China, India, Parsi dan Afrika.

     Selepas kedatangan Islam, Mekah menjadi pusat ibadat yang terpenting di semenanjung Arab dan orang Arab mengambil peluang ini untuk menjalankan perdagangan ketika musim haji.

      Keamanan dan keselamatan sebagai pusat ibadat juga tekah menarik pedagang lain untuk berniaga di situ. Ini sekali gus menjadikan Mekah sebagai pusat perdagangan.
Kaum Quraisy (bangsawan) merupakan kabilah yang paling terhormat di Mekah dan maju dalam pernigaan. Rasulullah datang dari Bani Hashim kaum Quraisydan telah dipelihara oleh Abu Talib, bapa saudaranya yang merupakan saudagar Arab yang kaya. Baginda telah dibawa berniaga pada ketika berusia 12 tahun. Di usia semuda itu baginda telah menunjukkan minat yang tinggi dan sanggup menghadapi cabaran dalam pernigaan.

     Semasa berusia 20 tahun, baginda telah menjalankan perdagangan samadasecara kongsi atau menggunakan modal orang lain iaitu Siti Khadijah atau secara berseorangan. Keuntungan selalu menyebelahi baginda apabila baginda menjalankan pernigaan kerana baginda sentiasa mengamalkan sifat amanah, sabar dan jujur(al-amin).  Kelebihan baginda ini mempetemukan baginda dengan isterinya Siti Khadijah yang akhirnya merupakan wanita pertama yang memeluk agama Islam.

Muamalat atau perniagaan diiktiraf oleh Islam sebagai satu bidang penting dalam kehidupan manusia. Rasulullah sendiri telah menunjukkan teladan yang terbaik dalam bidang pernigaan. Baginda bersabda “90% kekayaan dunia berada dalam dunia pernigaan”.

Konsep perniagaan menurut Islam:
  •        Fitrah manusia mencari harta
  •        Perniagaan adalah aktiviti mulia di sisi islam-ibadat
  •        Dapat membantu individu, masyarakat dan Negara
  •        Islam menyokong berjual beli. 

Rasulullah SAW bersabda,”Peniaga yang jujur dan beramanah akan ditempatkan bersama-sama para Nabi, siddiqin dan para syuhada.”                                                                (HR TIRMIZI)

“Wahai orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama suka di antara kamu”                                  
                                                                                (An-Nisa’;29)

“Tidak ada dosa bagi kamu untuk mencari kurnia (rezeki hasil perniagaan) dari Tuhanmu” 
                                                             (Al-Baqarah;19)
          
      [dipetik daripada buku TEORI DAN AMALAN PERNIAGAAN ISLAM]




Islam itu bersifat syumul...Syumul itu termasuklah dalam kategori ekonomi... perniagaan itu sebahagian dari ekonomi... Waa, bagusnya... SYOK! Sedang dalam proses berjinak-jinak dalam dunia perniagaan...tak kira perniagaan ape pun, kecil-kecilan pun cukup la walaupun jual goreng pisang, pun dah kira ok...Tapi kalau ade peluang perniagaan yang lebih baik, tak salah kalau mencubanya...yang penting sekali niat  ikut sunnah baginda, pasti terasa HEBAT...segalanya punya seribu satu makna... subhanallah... permudahkan urusanku dalam laksana sesuatu demi menggapai manisnya iman untuk rasa indahnya Islam, lillah Taala... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...